Køn er alt for ofte en begrænsning i skolen i dag!

Det er der alt for mange eksempler på. Vi har indsamlet vidnesbyrd fra børn, unge, forældre, lærere og studerende. 

Læs dem her på siden.

Har du selv oplevet forskelsbehandling på grund af køn i skolen?

Lea

  Jeg arbejdede som vikar på en skole for et par år siden. Der var specielt én idrætslærer, der nærmest gjorde en dyd ud af at forskelsbehandle piger og drenge. Skulle der slæbes tunge ting, så skulle hun altid bruge "tre stærke drenge" - også på de klassetrin hvor pigerne var større end drengene, fordi drengene endnu ikke var gået i puberteten. Hun kunne også finde på at kalde drengene for "slapsvanse" hvis de ikke var hurtige nok.  

Linea

  Læreren bad drengene om at tage de tunge ting og pigerne kunne tage de lette. Han sagde at det bare var en simpel måde at dele det op på, men vi var to klasser, så sådan kunne man også dele det op:)

  Björk

  I idræt blev der holdt et forløb med kønsopdelt idræt, hvor piger skulle praktisere sport der var traditionelt feminint og drenge skulle udøve idræt der var set som maskulint. Drengene skulle lave styrketræning, vægtløft osv. mens pigerne skulle fokusere ballet, yoga og rytme. Forløbet udpenslede at det var det vi burde interessere os for og åbnede ikke døre for at nogle kan interessere sig for eller dyrke sport, der traditionelt er set, som noget for det andet køn. Forløbet gav aldrig plads til at vi kunne afprøve hinandens øvelser.  

Emma

  Det er tit der kommer en lære ind og spørger om nogle stærke drenge til at hjælpe med løfte noget når jeg så spørg om jeg vil hjælpensiger de bare jeg sagde drenge ikke piger

Marie

  At se folks ansigtsudtryk når jeg siger at jeg er ved at uddanne mig til landmand

Louise

  Da jeg gik i folkeskole (går i 2.g nu) gjaldt det altid for 1 point når drengene scorede et mål i fodbold eller basket mens det gjaldt for 2 eller mere, når det var et “pigemål”. Pigerne blev heller aldrig spillet i stikbold fordi man ikke regnede med at en pige ville kunne kaste lige så godt. Derfor fik vi aldrig bolden, hvilket gjorde os dårligere til at kaste selvfølgelig. Dermed blev det en ond cirkel og jeg hadede idræt fordi der var så meget pres involveret. Jeg blev gennem hele folkeskolen fremhævet som dygtig og et godt eksempel på at være god til lektier, hvilket satte mig i en kasse som stræber. Derfor var der ikke så mange der ville være sammen med mig selvom jeg er sikker på, at der var mange andre (blandt andet drenge), som var lige så dygtige eller kunne have blevet det, hvis de fik mere anderkendelse fra læreren. Da jeg gik i 9.klasse og havde det rigtig svært med blandt andet spiseforstyrrelse udstillede min lærer mig foran klassen ved at sige at jeg bare skulle blive lidt mere “robust”.  

Simone

  Jeg går i ottende klasse nu og siden nulte har lærerne bedt os elever om at hente ting som skole hæfter eller andet til hele klassen. Det har altid været noget man gerne ville for det gav en en chance for at bevæge sig lidt og komme ud af klassen. Men så længe jeg kan huske har lærerne spurgt om der var nogle “friske og stærke drenge” der ville hente tingene og os piger bliver aldrig valgt.  

Pil

  Jeg går i syvende klasse og en dag besluttede jeg mig for at tage en mavebluse på om sommeren da det var 20 grader. Jeg kan huske hvor meget mod det tog mig men jeg endte med at tage i skole og få mange komplimenter fra pigerne. Men da vi så kom til biologi skulle jeg hen til læren for at spørge om noget. Jeg kunne se at hun talte med en anden lærer så jeg ventede indtil de var færdig. Da de endelige var færdige kiggede hun på mig og spurgte " hvor er resten af din bluse henne" foran læren og grinte virkelig højt. Og hun var min ynglings lærer. Det var så ydmygende for mig at der stod to voksne kvindelige lærer foran mig og grinte af mig. Siden da har jeg ikke haft mavebluser på.  

Anonym

  Jeg går i 7. Klasse og drengene i min klasse bliver ved med at stirre på pigernes private dele og vi hader det så meget. Det er så ubehagligt og næsten skræmmende når vi ikke kan have en samtale uden at de kan kigge os i øjnene. Vores lære ved det godt men gør ikke noget ved det.  

Mira

  Har under lockdown overværet min søns undervisning i 2.klasse på Teams og har flere gange været forundret over hvor mange kønsstereotyper de bliver præsenteret for i undervisningsmaterialet; eksempelvis ved at give hhv. drenge og piger det “rigtige” tøj på i engelsk eller ved at læse om Jomfruen der hjælpeløst venter på at blive reddet af sin ridder. Jeg var faktisk ret overrasket over at det stadig finder sted i 2021!  

Betty

  I de mindre klasser havde vi “hyggetimer” om fredagen. Eleverne fik lov til at skifte med at vælge musik. Drengene fik altid lov til at vælge sexistiske useriøse sange, men der jeg prøvede at vælge en sang fra en virkelig god musical, fortalte min mandelige lærer at jeg skulle vælge noget rigtig musik.

Når alle pigerne begyndte at snakke om hvilke drenge i klassen var pænest og sødest, trak jeg mig altid tilbage for jeg ville jo bare lege. Så endte det med jeg sad i biblioteket hele frikvarteret med en bog alene.    

Jeg har mange psykiske problemer og var altid anderledes end de andre. Jeg blev hurtigt belastet af timerne hvor lærene aldrig var gode til at uddybe hvad vi skulle. Mine forældre så heldigvis hvor svært jeg havde det og bedte om jeg kunne få pauser i timerne. Lærene glemte dem typisk og sagde aldrig undskyld. En dag hvor jeg sagde til min lærer at han havde glemt min pause sagde han bare at det var fordi det gik så godt i timen han tænkte jeg ikke havde brug for den. Drengene blev altid sent ud med vilje så de kunne “krudte af”. Senere vidste jeg at jeg skulle stoppe på den skole og sad til min pause der min lærer kom ud til mig. Hun sagde at jeg jo var rigtig god i timerne så måske skulle jeg bare være mere social og det ville hjælpe. Min mor blev rasende der lærene vidste at de andre børn mobbede mig og jeg havde selv-skade problemer. Men når en a drengene Beder om at gå på toilet tiende gang den time for de lov, og der bliver aldrig sagt noget når de ikke kommer tilbage.  

Stine

    Til idræt (4 klasse tror jeg) blev vi en dag delt op i drenge og piger. Pigerne skulle dyrke yoga, og drengene skulle spille høvdingebold. Stort set alle pigerne synes det var røvkedeligt at dyrke yoga og ville meget hellere have spillet høvdingebold, men det var lærene ligeglade med.

En anden gang til idræt i 8 klasse havde jeg fået min mensturation og vi skulle løbe runder. Jeg har altid haft meget voldsomme menssmerter så jeg spugte min mandlige idrætslære om jeg ikke nok måtte sidde og kigge på. Til det sagde han "Nej det skal sikkert bare løbes væk". Det skal lige siges at jeg knapt nok kunne stå op pga smerter. Jeg deltog så men jeg var flere gange nødt til at sætte mig ned midt i det hele på gulvet og min veninde blev ved med at komme hen til mig og tjekke om jeg var ok men min lære råbte bare "Stine og Mille kom så i gang det der er noget pjat!". Da jeg kom hjem havde min mor fået en email fra min lære om at jeg til idræt havde opført mig ydderst dramatisk og havde afbrudt timen flere gange bare for at få opmærksomhed. Da jeg fortalte min mor at det var pga mine smerter ringede hun til skolen og sagde at jeg ikke skulle deltage i idræt mere så længe den lære var der. Ubehagelig oplevelse men skønt at have en mor der støtter en  

  

Line

  Da jeg gik i SFO var jeg en pige der altid spillede fodbold med drengene. En sommerdag hvor det var stegende hedt, tog alle deres trøjer af og løb i bare maver. Også mig. Jeg fik at vide af en pædagog at jeg skulle tage min trøje på igen. Jeg blev rasende, for jeg svedte jo lige så meget som de andre. På dette tidspunkt havde jeg ingen tanker om hvordan jeg så ud, så jeg ved faktisk ikke om jeg havde begyndende bryster eller ej. Mine forældre har været gode til ALDRIG at tale om udseende. Men den dag viste pædagogen mig at jeg var anderledes end dem jeg spillede fodbold med, selvom vi var på samme hold og svedte lige meget i solen

  

  Emilia

  mine lærer har længe valgt ikke at kalde mig mit valgte navn eller køn

  Jyden

  Det er mange år siden jeg gik i skole, men som 9-10 årig pige gik jeg en sommerdag rundt i bar mave og en lærer kom og spurgte om jeg ikke troede at det ville være en god idé at tage en trøje på.

Jeg er den dag i dag stolt over at mit svar var, at det ville jeg måske høre om et par år når der var noget at skjule ;)  

  

  Katja

  Lærerne spørger tit om der er nogle stærke drenge der vil hjælpe med at bære en masse ting. De glemmer lidt, at piger også er stærke

  Helene

  Da jeg var i praktik i led med min længeregående uddannelse, oplevet til en fredagsbar at en mandelige kollega har taget en anden mandlig kollegas hånd og førte den op på mit bryst, han kaldte det en joke. Der var flere kollegaer (mandelige og kvindelige) som så det og sagde intet til det. Jeg var selv i chok og kan mildest talt ikke huske mere af episoden.  

Anonym

  I min klasse er drengene og pigerne tit delt op det syndes jeg er mega ubehaligt eftersom jeg føler at køn et spektrum

  

Linne

  I 6 klasse klippede jeg mig korthåret. Vores idrætslærer lavede altid hold udfra en pigerække og en drengerække. Jeg stilte mig som jeg plejede i pigerækken og så jokede min lære i flere år med at jeg burde stille mig i dremgerækken istedet.  

Emma

  Jeg går i 9 klasse og drengene i min klasse seksualiserer mig meget. I juni var der 28 grader uden for, men jeg gik stadig med en hættetrøje fordi jeg følte at det ville være min skyld hvis jeg viste alt for meget hud. Når jeg løber i idræt snakker de sammen og råber om hvordan mine bryster hopper. De har snakket virkelig meget om min røv foran mig, og nogen har grebet min røv.

Hvorfor kan de ikke bare respektere mig og ikke se mig på en seksuel måde?  

  Ida Maria

  Jeg husker især hvordan idrætstimerne endte med at blive køns-opdelte, fordi drengenes indstilling desværre ofte var, at man som pige ikke kunne være god til sport. Det endte med der blev indført en 2-måls regel i bl.a. fodbold - Dvs. hvis drengene scorede et mål talte dette for ét enkelt mål, men hvis pigerne scorede talte målet for 2 mål.

Dette var til trods for, at nogle af drengene altså slet ikke gik til fodbold og flere af pigerne gjorde og havde gjort i mange år. Konsekvensen af dette var, at man mistede troen på at være ''god nok'', fordi man aldrig kunne blive ligeså god som en af drengene.  

Caroline

  I de tidligere klasser havde jeg en mandlig matematik/biologilærer, som kom med åbenlyse sexistiske kommentarer i klassen. Et eksempel var, da han kommenterede på at nogle af pigerne gik til ridning. “De bruger al tid og penge på hesten og når de bliver 30 år går det op for dem, at det snart er for sent. Så ringer de til VVS manden og får et barn med ham”.

Yderligere lavede han generelt jokes omkring at ‘kvinderne skal blive i køkkenet’ til drengene i klassen, som grinede med. Klassen bestod af 80% piger. 

Blanca

Jeg var et meget intelligent og videbægerligt barn, og fik så tidligt som i 2. klasse at vide (til en skole-hjem-samtale), at jeg rakte hånden for meget op i timerne. Min mor sagde heldigvis fra, og sagde, at det måtte være lærerens ansvar at fordele taletid og ikke mit. Men det, og andre lignende oplevelser, har alligevel sat sig så meget i mig, at jeg helt op i mit voksne liv har været nervøs for, om jeg var "sådan en (pige), der fylder for meget". Min storebror havde mange år forinden på samme skole fået at vide, at han ikke ville blive til noget, hvis han ikke begyndte at sige noget mere i timerne (selvom han fik gode karakterer).  

Karoline

  Mor til to unge. En dreng og pige.

Begge børn er blev informeret om oral sex til drenge og hvor normalt det er. Pigerne glemmer de, det er åbenbaret ikke normalt. Min husbond og jeg har valgt at fortælle at det er lige så normalt at give en kvinde oral sex. Fra min tid på seminaret i Silkeborg var det et emne som fordragsholderen fra jer også sprang over og under påpegelse slog det hen. Mange af mine mandlig med studierne den gang hade det utroligt stramt med at snakke om oral sex til pige. De er ude at undervise nu.

  Maria

  I 8. Klasse gjorde min biologilærer det til en fast tradition at starte timen med at udpege alle de piger han mente var for nedringet klædt, og som, hvis det stod til ham, ikke skulle have lov at komme til undervisning.

  Mette

  Min niece går i 7. klasse. Hun har fortalt om en af de mandlige lærer, han er altid med på drengenes sjove bemærkninger også når de er sexistiske eller racistiske. Og griner højt, hvis de omtaler en kvinde som luder. Det er tydeligt at han forsøger at vinde deres respekt og være den seje lærer. 

  Stine

  Jeg er 27 årig ciskønnet kvinde. Jeg har det meste af min barndom følt mig forkert. Forkert i en sådan grad at jeg til tider tvivlede på om jeg skulle have været mand i stedet og altså var transkønnet. Men inden i mig selv har jeg aldrig været i tvivl om min kønsidentitet. Men jeg var højlydt, lidt af en ballademager, jeg kunne lide at lege vildt, klatre i træer, spille boldspil. Jeg var en "drenge-pige" eller rent ud sagt "drenget". Jeg passede aldrig helt ind i kategorien "pige" .

Men jeg vidste jo at jeg var pige, så derfor følte jeg mig bare forkert, ved siden af...

Og det gør jeg stadig den dag i dag.

Det tog mig mange år at blive komfortabel med at gå i kjole. I dag kan jeg godt lide kjoler, men jeg er ikke komfortabel hvis jeg føler mig for feminin og det er der ufattelig mange mennesker der ikke forstår.

Min ciskønnede mandlige kæreste kan godt lide lyserød, det er mig der er mest "handy", han er mere interesseret i at lave mad end jeg er, og jeg mere til "outdoor" aktiviteter end han er. Og så slår vi BEGGE to rigtig mange prutter.

Jeg glæder mig til den dag hvor vi kan se på hinanden som mennesker, frem for en sum af kønsstereotyper  

Kit

  I folkeskolen.. Jeg ville så gerne spille kontrabas eller alm bas i musik timen. Vores mandlige lære "overså" konsekvent min (og andre pigers) håndsoprækning. Og det endte altid med at drengene fik lov. Jeg endte ofte med tamburin eller koklokke.

På fritidshjemmet var det samme historie. Der var et øvelokale hvor, hvis man hoppede højt nok kunne kigge ind. Vores mandlige pædagog inviterede kun "de store drenge" med ind i øvelokalet. Tror ikke nogle af de voksne dengang tænkte over det, men som pædagog idag tænker jeg meget over, hvilke kvalifikationer, man som voksen bevidst eller ubevidst kommer til at tillægge et køn, og dermed ekskludere.  

  Frederikke

  Jeg oplevede generelt, at lærerne var mere efter drengene, for at tjekke op på, om de fulgte med og lavede, hvad de skulle. 

  Mathias

  At jeg må mere fordi jeg klarer mig godt i skolen.

Anonym

Nogle af drengene i min klasse laver tit meget sexistiske og kvindediskriminerende jokes, og de finder det selv virkelig sjovt.

Mia

I min klasse får drengene tit at vide at de larmer når det er pigerne der larmer. Eller at jeg fandt ud af at jeg var panseksuel så var der ingen der tog hensyn til det nogen grinede faktisk af det. Men det blev noget andet da en af drengene fandt ud af at han var bøsse.

Camilla

Da jeg gik i folkeskole, sagde min matematiklærer, at han ikke gad bruge den store tid på pigerne, fordi de ville aldrig kunne blive rigtigt gode til matematik. Han foreslog derfor, at vi primært brugte krudt på at have en god orden.

Sara

Jeg er blevet holdt udenfor fordi jeg gik til motorsport som pige, og fik af vide det kun var for at score drenge i 6. Klasse.

Jeg blev ofte drillet af pigerne i klassen, eller chikaneret af drengene fordi jeg fik bryster tidligt, 6. og 7. klasse.

Signe

Vores folkeskolelærer sagde til os på klassen, at hun havde sagt til den nye pige i klassen, at hun skulle gå med mindre makeup, hvis hun skulle blive en del af os andre og en del af klassen

Liva

I folkeskolen fik vi piger tit at vide, at vi hørte til i køkkenet. Vores personlighed blev bedømt ud fra størrelsen af vores røv.

Rosemarie

Da jeg gik i 5. Klasse opdagede jeg, at der stod “Rose er en luder” på sådan en lille stifttavle. Jeg fortalte min daværende folkeskole lærer, hvad der stod på tavlen. Min kvindelige lærer fortalte mig, at det var mig egen skyld, da jeg gik i det tøj, som jeg gjorde. Jeg fik aldrig en undskyldning.

Sif

Som pige har jeg fået at vide at det en god ide at klæde sig så man ser klog ud til eksamen, fx pga min familie er blonde. Det har min bror eller andre drengevenner aldrig fået at vide.

I folkeskolen var jeg bange for at skulle spille fodbold med drengene fordi de var så hårde mod pigerne " fordi vi var jo bare piger" selvom mange af os spillede højt niveau fodbold i fritiden

I gymnasiet kunne vikarer aldrig finde ud af hvad de skulle gøre når de delte klassen op i drenge og piger og ikke vidste hvor jeg skulle være fordi jeg er en pige med kort hår

Mia

Er pige og gik i 8. Klasse. Jeg havde en kort trøje på, så man kunne se min mave, og min BH hvis jeg løftede mine arme, hvor en anden pige kaldte mig whore, altså luder.

Bodil

Til forældremøde i min datters 3. klasse skulle vi tale om trivsel og adfærdsproblemer blandt mange af eleverne i klassen. Vi blev delt op i grupper. En af fædrene i gruppen sagde at grunden til, mange drenge i klassen ikke hørte efter og drillede de andre børn, var fordi rummet var for feminint - der var malet i feminine nuancer - og desuden var læreren en kvinde.

Heidi

Jeg har siddet til et forældremøde i 5. klasse og hørt på hvilke indsatser lærerne gør i f.t. “pigefnidder” og “en hård tone i drengegruppen”. Jeg jeg sad og tænkte på hvad mon man gør med piger der taler grimt og drenge som sladrer?

Samme lærerteam roste eleverne i en besked på intra efter en temadag, og fremhævede, at “pigerne var gode til at rose hinanden og drengene havde en vaske ægte konkurrence”

I 1. klasse blev min datter fjernet fra et hold fordi “hende og en anden pige var de eneste piger på holdet så de blev flyttet til et andet hold med flere piger” Min datters bedste ven er en dreng og de havde begge glædet sig til at være på hold med hinanden. Hun bliver i øvrigt rost til alle elevsamtaler fordi “hun også leger med drenge!” Som om det er noget helt specielt. Det burde være en selvfølge!

Jeg problematiserer deres kønsstereotype tilgange ved hver en lejlighed men føler mig utrolig meget alene.

Det er måske ikke grove eksempler, men de lægger bunden for de grove eksempler som nok opstår i de større klasser.

Vibe

Mine børn fortæller ofte, både mine drenge og min pige, at lærerne er mere efter drengene end pigerne, selvom begge parter laver ballade. Drengene får meget mere skældud end pigerne. Og får altid skylden.

Rikke

Jeg var til brobygning i "bygge og anlæg" som den eneste pige, vi blev delt op i 2 grupper, 3 i min gruppe og 3 i den anden. Skulle være der 2 dage, på førstedagen var det okay da vi skulle lave det samme, men på dag 2 havde de 2 drenge fra min gruppe gået med i den anden gruppe og jeg var alene. Der blev ikke gjort noget ved det.

Petra

I min datters klasse lavede en dreng en seksistisk vits (Hvorfor er piger så dårlige til at game? Fordi WiFi i køkkenet er så dårlig). Hendes (mandlige) lærer grinte af det og mente, "den var god!"

Cathrine

Min søn skulle gå Lucia i 3. Klasse. Han glædede sig, for det havde han også gjort i børnehaven, og jeg havde fortalt ham om mine egne minder om Lucia. Hans skuffelse var ret stor, da han blev sendt hjem med beskeden "drengene går ikke Lucia. De går ved siden af med nissehuer og deler pebernødder ud". Selvom han gerne ville, og evt. Ville bytte med en veninde som bestemt ikke fad gå med, var svaret 'nej'

  Asta

  Til Idræt kiggede nogle af drengene ind gennem vinduet, åbnede døren til omklædningsrummet og råbte grimme ord til os. Det blev set som “naturlig” affærd for drengenes side af, og da lærerne ikke gjorde noget, sagde de inddirekte at vi bare skulle kunne “acceptere” den affærd.  

  Maja

  Hver gang læren skal have hjælp til at løfte noget tungt, siger han/hun næsten altid: Er der nogle stærke drenge, der kommer og hjælper?" Hvorfor skal mænd altid ses, som værende stærkere end kvinder? Gennemsnitligt er mænd mere muskuløse end kvinder, men jeg forstår ikke, hvorfor der altid skal tages udgangspunkt i det. Det er en dårlig idé, at lære børn i en så ung alder, at kvinder skal ses som det svageste køn. Dette eksempel har jeg personligt selv oplevet mange gange i min folkeskoletid. Jeg ved, at situationer som denne fortsætter på gymnasiet, uddannelse og på min fremtidige arbejdsplads. Det pisser mig af, at en skolelærer tænker, at man som kvinder ikke kan løfte et bord som 14 årig.  

  Caroline  

  Jeg oplever tit, at pigerne bliver sat sammen 2 og 2 med drengene, så pigerne kan holde "styr" på dem og sørge for de ikke fjoller.  

Alexandra

Jeg havde uge sex i skolen og vi havde lig lært kort hvad der sker for drenge i puberteten og så kom min lære til piger og sagde “ nu ka drengene bare gå ud og spille fodbold” imens pigerne skule lære om hvad der sker men kvinders krop i puberteten.

Sofia

Jeg har oplevet at når jeg har været på lejrtur med min klasse og to andre klasser, at der var forskelsbehandling af køn. Vi var i Lejre hvor vi skulle leve som om at vi boede i jernalderen.

Efter turen syntes alle drengene at det havde været mega fedt, hvor i mod pigerne ikke kunne lide det.

Det foregik nemlig sådan at pigerne skulle bruge hele dagen på at lave mad og vaske op. Men det skulle jo være som i gamle dage, så vi skulle f.eks. piske fløde med en ske til det blev smør (det tog cirka 30 min). Det var ret træls, men ingen turde sige noget.

Drengene skulle i stedet for at lave mad og vaske op, spille med boldt og lege at de skulle i krig.

Jeg gik i 5 klasse der og jeg hår i 6 klasse nu.

Det var virkeligt IKKE fedt og jeg synes virkeligt ikke det var okay.

Anonym

Jeg er en pige på 15 som går i 9. Klasse

Jeg oplever tit i klassen at drengene går meget mere skeld ud og får mange mere straffer end pigerne gør. Fx hvis en gruppe piger har gjort noget de ikke må og lærene opdager det gør de intet ved det. Men da drengene gør præcis det samme bliver de sendt hjem og får at vide at de kan blive smidt ud. Fx da nogle piger tog noget alkohol med i skole var der ingen der gjorde noget ved det, men da en dreng gjorde det blev han sendt hjem i 2 uger. Sådan er det tit ed småting i klassen såsom ikke at lave noget i timerne

Maria

Min datter skulle være 'lyspige' sidste år (2019), det er hendes skoles version af Luciaoptog. Min datter, dengang gik hun i 3.klasse og var 8 år, var SÅ ked af det og bange for at skulle have 'kjole' på, hun identificerer sig med LGBT+ og ville bare gerne have jeans på. Hun spurgte også til, hvorfor drengene ikke måtte, men fik intet svar.

Hun fik besked på at håret skulle sættes op, at de skulle have hvide strømpebukser på og en hvid top. Min datter ejer ikke noget af det, hun er 100% en drenge-pige. Så min datter troppede op med sit, dengang, længe vil de Mowgli-hår, sorte strømper og sorte jeans, hun fik skæld ud, men hun var ligeglad. Hun er den modigste jeg kender ❤ Håret er efterfølgende blevet kort...

Annika

Da jeg fik seksualundervisningen i folkeskolen, blev pigerne og drengene delt op, og lærte ikke om de sammen ting. i dag kender jeg masser af mænd der ingen ide har, om hvordan kvinders kønsorganer fungere, især i forhold til menstruation. jeg kender også masser af kvinder der næsten intet ved om mænds kønsorganer. det for latterligt, og svigt af skolesystemer.

Eva

Jeg har to konkrete eksemper:

I 3. Klasse begyndte lærerne at arrangere pige og drengemøder, hvor vi skulle tale om problemer, kønsopdelt. Da jeg, på daværende tidspunkt udelukkende legede med drenge, blev jeg adskildt fra min gruppe og sat ind i et rum med pigerne, som jeg ikke snakkede med eller var tryg ved. En pige fra klassen påpegede, at jeg næsten kun legede med drengene og syntes, at dette var forkert. Min lærer bad mig om, at jeg skulle stoppe med at lege med drengene, fordi det ikke var sundt for mig kun at lege med drenge, som pige. De kontaktede også min mor om "problematikken".

Men det var ikke fordi jeg ikke var "piget", det var fordi jeg legede med pigeting, med drengene. Dette blev så også et problem i SFO'en hvor jeg havde to drengekammerater, jeg legede med dukker med, indtil en af pædagogerne bad drengene om ikke at lege med pigeting, nej, de skulle ud og spille fodbold. Den ene dreng endte med at flytte skole (angiveligt fordi han bleb tvunget til at lege med drengene, som ikke var hans venner)

Når jeg var udenfor og fik mudder på knæene, var jeg desuden den eneste, der fik skældud, det gjorde drengene ikke, for det var 'normalt' at drenge blev beskidte.

Anonym

På vores skole sagde en voksen til et arrangement, at han havde brug for noget hjælp fra nogle stærke drenge. Heldigvis lyttede han, da vores datter på 9 år reagerede kraftigt på det, og resolut fortalte at piger også kan være stærke. Han havde slet ikke tænkt over det, for det er jo en ret fast vending i vores sprog, som jeg også har hørt og krympet mig over adskillige gange i vores børnehave

Betina

Jeg har to eksempler fra mine børns skole.

1. Når ungerne bliver opdelt i drengene mod pigerne lege.

2. Når de fx får information med hjem fra læren eller andre forældre. Der får de ofte beskeden om at de skal give det til deres mor og far. Mine børn har 2 mødre og føler sig ekskluderet pga dette.

Lone

En dreng i min datters klasse drømte om at være lucia-brud til optages sidste år, men læreren holdt fast på, at det kun var pigerne, der kunne være med i lodtrækningen.

Raven

Jeg kan huske i 9. klasse, da jeg havde en kæreste som gik på en anden skole. Jeg var til en fest med folk fra min skole (min kæreste var ikke med) og en af drengene brugte godt en time på at følge efter mig fra rum til rum og prøve at få mig til at indrømme, om min kæreste og jeg havde haft sex. Vi havde ikke haft sex, men det ville jeg ikke indrømme, for jeg ville ikke ha han og de andre fra min klasse skulle vide det. Jeg ville ikke ha de skulle gøre grin med mig og min kæreste, eftersom der var andre fra overgangen, der havde mistet deres mødom, men jeg ikke var klar

Sarah

På skolen blev der arrangeret "pige-dag" og "drenge-dag", i bedste mening, for at styrke relationer og venskaber. Det de skulle lave var bare ret stereotypt: pigerne skulle lave smykker, mindfullness, zumba mm. Drengene skulle træne. bl.a. udenfor i regn og i mudder, og se actionfilm.

Mina

Der er en dreng fra min klasse som jeg sidder ved siden af. Han gør mig meget utilpas, slår mig i røven tager mig på låret og meget mere. Det er måske okay for nogle af de andre piger, bare ikke mig. Der skal sættes mere fokus på at piger ikke bliver behandlet som ting drenge bare kan rage på som de vil!

Isabella

Da jeg i praktik på læreruddannelsen oplevede, at en lærer strategisk placerede eleverne (og italesatte dette overfor dem),så "de stille piger" kunne hjælpe "de vilde drenge" til at med at holde styr på deres "ekstra krudt i måsen". Disse narrativer lever i bedste velgående i både klasse- og lærerværelser.

Anonym

Dengang jeg gik i folkeskolen, sad drengene og prikkede til mine bryster med deres blyanter. Jeg synes det var ubehageligt og bad dem stoppe. I stedet fik jeg af vide, at jeg var snerpet og ikke kunne tage en joke. Nu ved jeg godt, at det de gjorde dengang var forkert og hvad de sagde ikke havde noget med mig at gøre, men med deres egen usikkerhed. Men gid jeg vidste det dengang ...

Linnea

Vi skal hente nye bøger til klassen og min lærer spørger som altid om der er nogle stærke drenge der vil hjælpe. Først i 3.g begyndte jeg at række hånden op og fik også hentet bøger.

Alexandra

Jeg husker distinkt, en lærer som ville kalde mig en pige i gymnastiktimen, fordi jeg havde langt hår da jeg var dreng. Åbenbart må drenge ikke have skulderlangt hår.

Lærens kommentarer og latteren fra andre elever, hvad med til at gøre at jeg stoppede på den skole.

I det mindste havde min lærer en ting rigtig, jeg er en pige, jeg vidste det bare ikke.

Maria

I mine børns skole er desværre mange eksempler på forskelsbehandling pga. køn:

- I førskolen blev garderoben kønsopdelt.

- Kun piger må deltage i Lucia-optoget. Et år fik drengene lov til at melde sig, men da for mange drenge tilmeldte sig, fik ingen drenge lov! Der var ikke planlagt noget andet for drengene.

- Pigernes navneskilte er lilla med feer, drengenes blå med racerbiler.

- En kunstmaler kom for at undervise klassens piger i at male. Der var ikke planlagt noget andet for drengene.

- Kalendergaver er opdelt i pige- og drenge-gaver.

- Klasserådet lavede et arrangement, kun for børn og fædre.

Kristine

I 4. klasse blev hele vores årgang delt op i drenge og piger i en projektuge. Drengene fjollede rundt i en uge og lavede kortfilm, mens pigerne skulle skrive detektivhistorier, og renskrive dem i hånden igen og igen. Skolen gav absolut ingen begrundelse for, hvorfor vi blev delt op, hvorfor vi lavede noget forskelligt, og hvorfor vi ikke byttede i løbet af ugen

Kat Liv

Jeg har altid været utrolig åben omkring min seksualitet og lysterne jeg har haft i den forbindelse. Jeg blev mobbet ud af en klasse fordi at jeg havde et aktivt sexliv, og det sidder stadig SÅ dybt i mig at min daværende bedste veninde vendte mig ryggen på den måde. Jeg voksede op på Møn hvor alle kendte alle og jeg blev bagtalt af årgangen over mig og den jeg selv gik på. Det kørte mig fuldstændigt ned, at jeg ikke vidste hvem der bagtalte mig og hvem der ikke gjorde. Alle følte de havde noget at skulle sige om mit sexliv, og det gjorde så ondt at få at vide at jeg kun blev inviteret med til fester fordi jeg var såkaldt “nem at komme i seng med”. Det er et par år siden nu, men det påvirker mig stadig voldsomt i mit ungdomsliv.

Jeg oplevede at folk følte en skam i at snakke med mig, fordi jeg var “hende luderen”. Hele den seance er også grunden til jeg valgte at danne en frivilliggruppe på mit tidligere gymnasie for sex og samfund, netop for at få en debat i gang om at det ikke er forkert at have et sexliv og man ikke skal dømme nogen som helst der har et med samtykke i blandt. Jeg endte med at have en del bekendte der kom til mig og spurgte omkring hjælp omkring prævention, orgasmer og seksualitet. Det var en vildt fed følelse, da jeg endelig følte folk begyndte at se anderledes på mig og at jeg havde muligheden for at hjælpe folk!

Sigurd

Et eksempel, som står skindende klart, er fra 9. klasse, hvor det mellem en dreng og pige fra klassen førte fra det ene og så til det andet, hvilke endte med at der pludselig var en duel i, hvem der kunne tage flest armbøjninger. Og wow, hvor vi grinede af ham, da han knap kunne tage flere end ~10 og tabte til hende. Og omvendt enormt overraskede over at se hun bare kørte 30+ uden videre tegn på problemer med det. Ligeledes i lys af sådanne konkurrencer, hvor der var dystende parter fra hvert køn (tillader mig lige bare at frasere det binært her), har jeg også - dog mere slørede - minder fra SFO'en, hvor det altid var drengen, som var i fokus efter konkurrencen. Enten tabte han til en pige eller også klarede han den. Jeg mindes aldrig, pigen fik hyldesten fra flokken af tilskuere for at være mega dygtig til whatever.

Mathilde

Jeg har ofte fået en afvisning på at være til basket eller fodbold i frikvarterende fordi jeg er en pige og dermed ikke er god nok. Begrundelserne har ofte været at piger ikke kan finde ud af at spille bold eller at det bliver kedeligt hvis man ikke er god og giver modstand.

Jeg er ofte blevet kaldt billig, nem, hoe osv fordi jeg har kysset eller været sammen med for mange i nogens øjne. Det er super irriterende at blive stemplet med sådanne år og det får en til at føle sig forkert eller at man har gjort noget forkert.

Helene

Læreren spurgte altid efter “stærke drenge som kunne hjælpe med at løfte”, vi gik i 3. Klasse...

Melissa

Pigerne blev bedt om at dække deres maver, af en mandlig lærer, på trods af at vi ingen dresscode havde. Imens fik drengene lov til at løbe rundt uden trøje på.

Dora

Hvis nu vi har en konkurrence i klassen, er der nogle der godt kan finde på at sige “ejj tabte du til en pige”

Frida

Jeg føler at drengene får meget mere skæld ud end os piger

Lise-Lotte

Til idræt i 3. klasse kan man vælge imellem armbøjninger og pigearmbøjninger. De sidste er nemmere, fordi man ligger på knæene.

Hvorfor kalder man det ikke bare begynderarmbøjninger?

Så ville alle uanset om de var piger eller drenge få en bedre forståelse af at man træner utrænede muskler på begynderniveau. Frem for at de fremstår forkerte eller svage.

Idrætslæreren er en kvinde i 20’erne.

Anna

Min datter var til en alternativ undervisningsdag i skolen, hvor alle piger skulle danse og alle drenge spille fodbold. Det bar hun ret træt af. Da jeg spurgte hende, om hun hellere vil have spillet fodbold, siger hun: “det er jo kun drenge, der kan det”. Jeg ved, at en del drenge også kom i klemme den dag - for ikke alle drenge bryder sig om at spille fodbold.

Da jeg kontaktede skolen om oplevelsen sagde de, at de havde brug for en dag, hvor tingene gled, og hvor holdene var nogenlunde lige store. Jeg forslog, at de kunne have ladet børnene vælge sig på enten dans eller fodbold. Så havde de fleste piger nok valgt dans og de fleste drenge fodbold. Og så havde det ikke været deres køn der skulle definere aktiviteten. Det havde de ikke tænkt på.

Nora

I min datters 0. klasse skulle pigerne på Barbie-museum mens drengene kom på Øresundsakvariet.

Tine

I mit barns klasse: indskoling, var der, for nylig et problem med at der blev brugt øgenavne om nogle elever. Løsningen blev at samle pigerne, for “de” havde brug for at snakke om det. Selvom også drengene var en del af det.

Tim

Da jeg startede i første klasse var vi en flok venner fra den samme børnehave der alle startede på samme skole, jeg var bedste venner med en pige fra børnehaven og venner med flere andre både piger og drenge.

Der var selvfølgelig flere andre børn der startede i klassen, en af dem var en dreng der ikke synes at piger og drenge skulle være venner, det synes jeg var fjollet for jeg ville jo lege med både mine drengevenner og mine pigevenner.

Det lykkedes ham at vende alle klassens drenge imod mig, så jeg til sidst ikke kunne hænge ud med drenge fordi de mobbede mig og heller ikke piger for så blev jeg også mobbet, jagtet m.m. af drengene.

De fleste frikvartere blev brugt enten alene i klassen eller uden for skolens område, hvor jeg i det mindste kunne være i fred og ro.

Jeg har flyttet skole en del gange og blev mobbet til jeg var omkring 23.

25 år efter det startede har jeg endnu ikke haft en kæreste, er på anti depressiver og har stadig ikke super godt styr på min tilværelse.

Olivia

Min gamle engelsk lærer, hun plejede at råbe af drengene selvom de ikke gjorde noget, gav dem dårlige karraktere, sige at dette var en pige skole til at starte med og det skulle det blive ved med, hun kunne ikke fordrage drenge på skolen. Men pigerne ✨laver om sexisme✨ “Ej hvor en fin fremlæggelse” “du har så ret i alle dine pointer” sådan var min lærer. Nu har vi heldigthvis en ny!!

Elisabeth

På min årgang har vi til tider kønsopdelt undervisning, da det er lærernes overbevisning, at det giver et bedre rum for pigerne til at koncentrere of fordybe sig uden "støjende drenge", og der derimod skal lægges ekstra kræfter på "at holde drengene nede"

Anonym

De drenge der går til fodbold vil pigerne helst være sammen med. Hvis man ikke går til fodbold, er man en taber.

Emil

Jeg er altid blevet drillet med at gå til dans, fordi jeg er en dreng.

Jonas

Til idræt, blev der altid sagt, det var unfair at have tre piger på ens hold, når det andet hold kun havde en pige.

Nick

Til svømning blev der sagt, at det er sværere for pigerne, fordi de er tungere i bagdelen end drenge.

Mille

En pige i min parallelklasse blev sendt hjem, fordi hun havde for udfordrende tøj på.

Anonym

Jeg er en pige.

Jeg blevet kaldt flad, og at jeg ingen former, det betyder at jeg i dag altid går i store trøjer og tænker meget over hvad jeg tager på af tøj. Jeg synes også lærere går meget op i at piger ikke må bande men drenge de bander bare løs. Jeg har tit fået fortalt af min lærer at såden troede jeg ikke du kunne sige eller hov hov det må man ikke sige når der sidder en dreng lige ved mig og siger det. Det synes jeg ikke er fair

Lise

Da jeg i min første praktik sad med en lærer og planlagde seksualundervisning snakkede vi om at jeg ønskede at tage fat i kønsidentiteter og -normer i den 6. klasse jeg underviste. Uprovokeret kommer der en anden lærer hen, der ikke havde noget med mig eller klassen at gøre, og højrøstet fortæller mig at ”DER FINDES KUN TO KØN”.

Sarah

- At se drengene blive kaldt for tøsedrenge som et skældsord. Hvorfor er det en dårlig ting at være en pige?

Ano<3

Har oplevet mange af mine lærer og pædagoger gennem de sidste par år her i folkeskolen at de ikke behandler eleverne ens pga deres køn, hvilket jeg ikke synes er fair nok

Matilda

Fordi jeg er en pige siger drengene i min klasse at jeg kun høre til i køkkenet

Annsofie

Jeg er blevet kaldt en luder flere gange uden grund. Min ven bliver nærmest hverdag kaldte en SIMP fordi at han er mange pige venner

Sofia

Jeg valgte, at tage en crop top på i skolen. Men efter flere drenge, begyndte at sige upassende ting om det, og hele tiden kigge. Har jeg besluttet, at jeg aldrig vil have en crop top på i skolen længere.

Olivia

Jeg var i praktik omkring efterårsferien, og lige efter ferien snakkede jeg med en pige i min 4. klasse om, hvordan hendes ferie havde været. Hun fortalt at den havde været vildt kedelig, fordi alle de andre piger, havde været i sommerhus eller hos bedsteforældre eller andet, så hun kunne ikke lege med nogle af dem. Jeg spurgte, hvorfor hun ikke havde spurgt nogle af drengene, som jeg ved, hun er venner med. Hun svarede helt nedtrykt, at det kunne hun jo ikke, for hvis hun var alene sammen med en af drengene (som hun havde været gode venner med siden 0. klasse), så ville alle de andre drille dem med, at de var kærester.

Sara

I min praktik sidste vinter oplevede jeg på mellemtrinnet, at pigerne måtte blive inde i det store frikvarter om onsdagen og drengene måtte om torsdagen. En dreng spurgte, om han ikke måtte flytte over på pigeholdet, fordi der var hans bedste venner, og han gad ikke spille fodbold med drengene. En af pigerne tilbød at bytte med ham, fordi hun hellere ville spille fodbold med drengene. De fik nej til at bytte, fordi “det var besværligt at holde styr på”

Liva

Jeg oplever tit at drenge kommer hen til mig på en fodbold bane og siger at jeg skal gå tilbage i køkkenet

Anonym lærerstuderende

Jeg skal være dansk indskolingslærer, og sidste gang jeg var i praktik, var det sammen med min mandelige medstuderende (i øvrigt den eneste mand på mit danskhold), og det var så tydeligt, at drengene i vores klasse var distraherede af ham de første par uger, fordi han var den eneste mandelige voksen i hele indskolingen.

Thomas

I min praktik på en folkeskole oplevede jeg, at de andre lærere talte om en dreng i den klasse, jeg var tilknyttet, som om det var et stort problem, at han var lidt feminin og synes at nuttede dyr var mere tiltalende end uhyggelige monstre.

Lina

I min praktik oplevede jeg at eleverne i indskolingen en lektion om ugen blev undervist kønsopdelt. Drengene spillede typisk spil, byggede lego, lavede papirflyskonkurrencer og var meget højlydte, mens pigerne sad helt stille og tegnede mens de hørte musik eller fik læst en historie højt. Dette var lærerstyrede lektioner.

Pernille

Jeg går til en kampsport og fordi jeg er pige i syvende klasse er der ret mange der driller mig med det... Det er ikke lige det fedeste

Anonym

Der var tegn og gæt og så skulle der vælges 5 fra hvert hold og læreren vælger, det er selfølgelig kun drenge..

Anonym

Jeg oplever ofres lærerne er hårdere ned drengene end pigerne. Også hvis pigerne har gjordt det samme.

Jeg oplevet også at det for det meste er drengene der får skylden for larm i klassen og ofres er der en der bliver mere skældt ud en andre sådan så der virker som im lærerne har set sig sur på den person.

Alina

En af drengene fra min klasse havde ingen trøje på, fordi det var varmt

Jeg havde en crop top på og min lære sagde til mig, at jeg skulle tage noget mere tøj på.

Josefine

Min lærer kalder ofte en pige fra min klasse “kost” eller “sæk”, fordi han mener at hun prøver for hårdt at blive en del af fællesskabet i klassen. han mener også at piger ikke kan spille fodbold, fordi det er en “drenget ting”. og så er der selfølgelig også det med “hvis en pige score giver det dobbelt point” i idræt, den regel er så sexistisk at jeg kunne brække mig.

Katrine

Jeg tror faktisk at det er meget normalt men mit eksempel er, når vi skal noget fysisk krævende såsom hente store borde eller sådan, spørger de ansvarlige altid “nogen stærke drenge til stede som lige vil hjælpe?”.

Ellen

Jeg har oplevet at lærere har sagt ting som “jeg har brug for 2 stærke drenge til at løfte det her”

Ida

Jeg spilled fodbold med min klasse, og da jeg tog bolden fra en af drengene, begyndte alle drengene at kalde mig kost, luder og siger til mig at jeg er fed og har for lange ben

Mille

Jeg bliver kaldt billig stort set hverdag, af de drenge der har kysset med fler end mig. Syns sq det lidt klamt at de ik ka få et liv

Cecilie

Jeg havde engang en periode hvor jeg gik i meget forskelligt tøj. Jeg blev drillet med det nogle gange! Hvilket jo så også har resulteret i at jeg er enormt usikker på om jeg går i det rigtige tøj altså kleder mig ordentligt på!!

Ella

Jeg var den første til af have sex og gå til fester og den slags og så da folk fandt ud af det blev jeg omtalt som en luder og drengene syndet af det skulle være dem der gjorde det først så de begynde af være onde mod mig og prøve på ting med mig fordi de syntes jeg var en luder

Anna Emilie

Er blevet kaldt billig fordi jeg havde en kort nederdel på.

På efterskolen skal vi som pige lave rytmegymnastik og drengene skal springe

Anonym

Det er ikke noget stort, men når vi er til idræt (gymnasiet), så hører vi stadig den der: “...og så skal jeg lige bruge nogle stærke drenge,” når der skal bæres noget fx.

Asta

Jeg har oplevet at jeg er blevet kaldt billig og luder, fordi jeg er den i min vennegruppe der har kysset med flest.

Ida

Jeg er lærer i folkeskolen - underviser i udskolingen og er klasselærer for en 9. Klasse. Jeg gør rigtig meget ud af ikke at putte mine elever i stereotype “kasser”, vi diskuterer ofte ligestilling, racisme, trans/homofobi, metoo og lignende aktuelle og vigtige emner. Som resultat er særligt min 9.klasse både meget interesserede og oplyste, og deltager aktivt i diskutioner og debatter, samt gør opmærksom på når de oplever noget, der for dem eller andre, kan virke nedsættende, krænkende eller antagende. Jubii, tænker jeg og er enormt stolt af dem. Desværre har min kollega, og klassens mat/idrætslærer, nærmest diametralt modsatte holdninger og deler altid klassen op i piger og drenge, siger ting som “drenge er gode til fodbold, piger kan måske øve sig i at sparke til en bold”, “jeg skal have nogle stærke drenge til at hjælpe”, “når der skal afholdes galla forventer jeg, at I piger tropper op i kjoler- det er mest almindeligt”, “ham kan du måske snakke med, han er meget feminin og kan nok bedre spejle sig i dig (red. fordi jeg er kvinde). Listen er længere, men det er i den boldgade. Mine elever har flere gange påtalt det overfor mig, og jeg har givet det videre. Det har stadig ingen konsekvenser haft. Suk!

Anika

Pigerne skal altid være “sekretæren” og lave alt arbejdet, så kan drenge tilføje men det er pigerne der skal sidde med computeren og skrive

Siff

Slutshaming af venner pga. valg af tøj

Simon

Min søn gik i skole med sin nye bluse på, men fordi læreren vedtog, at der var et tøse motiv på maven, måtte han ikke tage den på igen.

Motivet var noget med lyserød.

En anden gang kom han hjem med en kommentar, fordi den bluse jeg lige havde strikket til ham, var en sweater med lidt mohair i. Og den var lysegul. Den var tøset. Han tog den ikke på igen.

En gang havde hans bedstemor strikket en bluse på der var stribet i gul og sort, den var jo hjemmelavet, at han gad gå i sådan noget, havde han fået at vide. Han tog den ikke på igen.

Marie

I alle de læremidler jeg har set/ skulle bruge, har der desværre ikke været repræsenteret:

- Drenge og mænd i kjole/nederdel

- Drenge og mænd med makeup

- Piger og kvinder med karseklippet frisure/ skaldet

- Børn/unge eller voksne som ikke identificerer sig som cis-kønnede

- Andre pronominer end han/hun

Oliver

I seksualundervisningen på min folkeskole blev drengene sendt ud, da pigerne skulle have information om menstruation.

Nanna

  Drengene fra min klasse legede brydelege med en mandlig vikar. Jeg gik med i legen fordi det så sjovt ud. Jeg blev skubbet væk af læreren, og væltede ned på gulvet og han kaldte mig “lystig” og en “skøge”. Var 11-12 år gammel. Det ligger over 20 år tilbage.

Vores børn skal ikke begrænses af forventninger til køn. Hjælp os med at skabe forandring!

Tøseskud! - Rigtige drenge går til fodbold! - Lyserød er en pigefarve!

Har vi ligestilling i Danmark? Det tror de fleste, men faktum er, at der stadig er stor forskel på, hvad der opfattes som normalt afhængig af køn.

Vi bliver forskelsbehandlet fra vi er helt små, og det har ikke kun konsekvenser som barn men skaber ulighed hele vejen op igennem livet.

I Uge Sex 2021 arbejder elever og lærere i hele Danmark med temaet ”Lige køn leger bedst”.

Men der er brug for mere handling for at skabe forandring!

Vores børn skal ikke opleve køn som en begrænsning. Der skal være plads nok til, at alle kan være præcis den, de ønsker.

Vis din opbakning og vær med til at kræve forandring.

Built with